گروه ریاضی متوسطه استان لرستان

نمونه سوال-بارم دروس-طرح درس-بخش نامه ها -همایشها-المپیادها

گروه ریاضی متوسطه استان لرستان

نمونه سوال-بارم دروس-طرح درس-بخش نامه ها -همایشها-المپیادها

هدف از تالیف کتاب جدید حسابان

روش آموزش اصلی کتاب درسی «حسابان» روش «حل مسئله» است که درک معنادار از مفاهیم ریاضی، توانایی به کارگیری ریاضی در حل مسائل واقعی، یادگیری استراتژی‌های حل مسئله، توانایی استدلال، مباحثه و موشکافی، از جمله اهداف مؤلفان در تهیه این کتاب‌ است.

طرح درس‌ها در این کتاب به گونه‌ای است که با طرح یک مسئله، مباحثه‌ای در میان دانش‌آموزان ایجاد و در انجام مباحثه اهداف بسیاری برآورده و توانایی‌هایی نیز تقویت می‌شوند که از جمله این توانایی‌ها می‌توان به «همکاری اجتماعی»، «دقت در بیان خود و روشن ساختن افکار»، «سعی در درک دیگران»، «تجزیه و تحلیل و موشکافی»، «برقرار کردن ارتباطات منطقی بین جملات و داده‌ها»، «نقادی دیگران و نقدپذیر شدن»، «استفاده از تجربه دیگران و اصلاح خود» و «یافتن نقاط ضعف افکار خود و دیگران» اشاره کرد.
آموزش استراتژی‌های حل مسئله نیز از اهداف کتاب است که هیچ‌گاه به‌طور مستقیم نباید انجام شود، بلکه باید دانش‌آموزان با تجربه خود به آن‌ها دست یابند.
ارتباط با محیط پیرامون از اصولی است که در تألیف این کتاب مورد توجه قرار گرفته است، به این معنا که در اکثر موارد، مسئله‌ی طرح‌شده در دنیای غیرریاضی است که ابتدا با توصیف مناسب به یک مسئله ریاضی تبدیل می‌شود، سپس در دنیای ریاضی حل می‌شود و در نهایت جواب‌های به‌دست آمده باید در دنیای واقعی تفسیر شوند. این روند و تکرار آن در جاهای دیگر از اهداف مهم این کتاب‌ است.
توجه به فرهنگ و تمدن ایرانی ـ اسلامی از جمله نکات ویژه‌ی کتاب درسی «حسابان» به شمار می‌آید.

منبع خبر: خبرگزاری کتاب ایران      تاریخ خبر: 1/8/79

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد