مجله شماره 5 دبیرخانه ریاضی

جهت رویت انتخاب نمایید.

اطلاعیه

با سلام/لطفاً همکارانی که در جلسه چهارم گروه ریاضی جهت بازبینی اوراق نهایی اعلام آمادگی نموده اند ،برای دریافت ابلاغ به گروههای آموزشی مراجعه نمایند.

باتشکر

1-خانم بهاروند   ریاضی (3)-تجربی 95/3/3

2-خانم بنایی   جبر و احتمال        95/3/3

3-خانم حسنوند   ریاضی سوم انسانی 95/3/8

4-خانم حبیبی    حسابان 95/3/16

5-خانم ثتایی زاده هندسه (2) 95/2/30

6-خانم مهرنوش دیفرانسیل

7- خانم کردی  ریاضی سوم -فنی

 

اطلاعیه فوری

دروس هماهنگ ریاضیات ترم دوم ناحیه یک خرم آباد در اردیبهشت-خرداد 1395 به صورت زیر است:

1-آمار و مدلسازی -سال دوم -رشته انسانی

2-ریاضی (2) -سال دوم - رشته ریاضی و فیزیک و علوم تجربی

اطلاعیه

با سلام /به اطلاع همکاران رشته ریاضی می رساند ،جلسه چهارم گروه ریاضی در تاریخ 1395/2/13 در دبیرستان امام خمینی (ره) راس ساعت 17:30 برگزار می گردد.

همکاران فرهیخته جهت دریافت تقدیرنامه  "تالیف حل المسائل حسابان "و "شرکت در همایش استانی گروه ریاضی نور آباد" و "برپایی نمایشگاه دست سازه های ریاضی دانش آموزی " و "بزرگداشت عدد پی" در جلسه حضور به هم رسانید.

با تشکر

هندسه/(1)

جهت رویت انتخاب نمایید.

بزرگداشت عدد پی

 

‌روز عدد پی(π)

 

عدد پی مشهورترین عدد در جهان ریاضیات است، از زمانی که مردم ریاضیات را شناختند، با عدد پی نیز اشنا شده اند. درست است که یونانی های قدیم نشانه معمول آن را به ما دادند، اما مصری ها،بابلی ها و هندی ها و دیگر مردمان ان را می شناختند.در واقع نخستین اشاره به نسبت محیط دایره به قطر ان روی پاپیروسی مصری است که به سال ۱۶۵۰ پیش از میلاد نوشته شده است. یکی از بهترین و شناخته شده ترین ثابت هاست که نسبت محیط دایره به قطرش را نشان می دهد. این موضوع برای هر دایره تختی در جهان، صحت دارد؛ چه دایره ای به اندازه دستان شما باشد و چه به اندازه کهکشان. پی، عددی گنگ است: رشته ی بی پایانی از اعداد پی را در حکم یک عدد بیان می کنند. یافتن رقم دقیق پی ناممکن است؛ با این حال می توان آن را با هر میزان لازمی از دقت محاسبه کرد.

 

ارشمیدس اولین کسی است که دقیق ترین مقدار آن را محاسبه کرد. مقداری که او بدست آورد بین ۳٫۱۴۲ و ۳٫۱۴۱ قرار دارد و تا دو رقم اعشار دقیق است. در قرن هجدهم، ریاضی دان سوئیسی لئونارد اویلر حرف پی، اولین حرف کلمه یونانی به معنای محیط را برای نمایش این نسبت به کار برد. غیاث الدین کاشانی ریاضیدان ایرانی(۱۳۸۰-۱۴۲۹ میلادی)که در زمان شاهرخ پسر تیمور کورگانی می زیست و مولف کتاب رساله الوتر و الجیب در سال ۱۴۲۴ است، عدد پی را تا ۱۶ رقم اعشار محاسبه کرد و حد نصاب ریاضیدان هندی مادها سانگا ماگراما را پشت سر نهاد. این ریاضیدان در سال ۱۴۰۰ عدد پی را تا ۱۱ رقم اعشاری محاسبه کرده بود.

 

نفر بعدی ریاضی دان آلمانی لودولف وان کولن(۱۵۴۰-۱۶۱۰) بود که آن را تا ۳۲ رقم اعشار محاسبه کرد. نیوتن در سال ۱۶۵۵ پی را تا ۱۵ رقم اعشاری محاسبه کرد. در سال ۲۰۰۲، یاسوماسا کانادا از یک ابر کامپیوتر برای این محاسبه استفاده کرد. برای این کار کامپیوتر، که حافظه اش ۱۰۲۴ گیگا بایت بود، ۶۰۲ ساعت طول کشید تا مقدار پی را تا ۱۲۴۱۰۰۰۰۰۰۰۰ رقم اعشار محاسبه کند....

همایش استانی ریاضی -شهرستان نور آباد

به اطلاع همکاران گروه ریاضی متوسطه دوره اول و دوره دوم می رساند ،جهت شرکت در همایش استانی ریاضی شهرستان نور آباد  که در تاریخ 1394/12/13 با حضور پرفسور کرم زاده برگزار می شود ،اسامی خود را به گروه های آموزشی ارسال نمایند ،تا ترتیب شرکت آنها به نحو مطلوب داده شود.

فرم  ارزیابی سوالات امتحانی

جهت آگاهی همکاران گروه ریاضی در خصوص نحوه ارزیابی سوالات امتحانی مربوط به مسابقه طراحی سوال ،جدیدترین فرم ارزیابی به منظور طرح سوال استاندارد به حضورتان ارائه می گردد.

مقاله سرکار خانم دلفان

این مقاله در اولین کنفرانس ریاضی و کاربرد در مهندسی پذیرفته شده است.

جهت رویت انتخاب نمایید.