گروه ریاضی متوسطه استان لرستان

نمونه سوال-بارم دروس-طرح درس-بخش نامه ها -همایشها-المپیادها

گروه ریاضی متوسطه استان لرستان

نمونه سوال-بارم دروس-طرح درس-بخش نامه ها -همایشها-المپیادها

هشتاد توصیه بسیار مهم به معلمین عزیز

توصیه هایی برای داشتن یک تدریس موفق و رضایت بخش

1- با توکل به خدا و نام خدا کلاس را شروع کنیم.

2- اخلاص در عمل تدریس و تقوا را رعایت کنیم.

3- زمان هر جلسه تدریس را در نظر داشته باشیم تا با کمی یا زیادی وقت مواجه نشویم.

4- وقت کلاس را به مطالب بیهوده و کم فایده صرف نکنیم.

5- سعی کنیم ساعت تدریس را تغییر ندهیم.

6- به هنگام تدریس، نشاط روحی و عاطفی خود را حفظ کنیم.

7- با خوشرویی تدریس کرده و همواره چهره بشّاشی داشته باشیم.

8- احساسات و عواطف دانش آموزان را جریحه دار نکنیم.

9- تلاش کنیم فضایی عاطفی بوجود آوریم.

10- سعه ی صدر داشته باشیم و از فضل فروشی بپرهیزیم.

11- وفای به عهد، خوش قولی و تواضع در تدریس را از یاد نبریم.

12- به هنگام تدریس؛ آرامش خود را حفظ کنیم.

13- از قضاوت ناصحیح نسبت به دانش آموزان پرهیز کنیم.

14- اشتباهات خود را توجیه نکنیم.

15- از علماء ،بزرگان و شخصیتهای دینی با احترام نام ببریم.

16- از به کار بردن کلمات خارج از نزاکت بپرهیزیم.

17- پرگوئی نکنیم، در واقع آنقدر بگوئیم که می توانیم بشنویم.

18- رازدار و محرم اسرار دانش آموزان باشیم.

19- از تعصب بیجا بپرهیزیم.

20- از دانش آموزان توقعات بیش از اندازه نداشته باشیم.

21- رسا و روان بودن کلمات و جملات را رعایت کنیم.

22- از داشتن تکیه کلام پرهیز کنیم.

23- در تدریس ذوق و سلیقه به کار ببریم.

24- آرام و شمرده تدریس کنیم.

25- ساده تدریس کنیم ؛اما عمیق.

26- در املاء کلمات دقت کنیم و کلمات را صحیح روی تابلو بنگاریم.

27- ذوق و استعداد دانش آموزان را شناسایی و هدایت کنیم.

28- بین دانش آموزان رقابت سالم و مثبت ایجاد کنیم.

29- در برخوردها عدل و انصاف را رعایت کنیم.

30- به دانش آموزان توجه و نگاه یکسان داشته باشیم.

31- با دانش آموزان همدردی کنیم.

32- از تشویق به موقع غافل نشویم.

33- سخن دانش آموزان را بی مورد قطع نکنیم.

34- کارها و فعالیتهای مربوط به کلاس را بین دانش آموزان تقسیم و به آنها مسئولیت بدهیم.

35- در هنگام موعظه ، خود را مخاطب اصلی قرار دهیم.

36- به مقررات محیط آموزشی احترام بگذاریم.

37- سعی کنیم کردار و رفتار خوبی از خود نشان دهیم.

38- پیش از تدریس، شناختی اجمالی از وضعیت ، موقعیت و سطح معلومات دانش آموزان بدست آوریم.

39- بیش از اندازه در کار دانش آموزان ، خود را دخالت ندهیم.

40- به کار خویش ایمان داشته باشیم.

41- سعی کنیم شخصیت علمی و اجتماعی خویش را پیش دانش آموزان سبک نکنیم. 42-مقررات خشک و افراطی را زا کلاس دور کنیم.

43- نسبت به فعالیت دانش آموزان بی تفاوت و بی توجه نباشیم.

44- در تدریس از گروه گرائی و خط بازی خودداری کنیم.

45- بر موضوعات درسی ، تسلط و از آن اطلاع کافی داشته باشیم.

46- در افزایش آگاهیها و محتوای علمی و درسی خود بکوشیم.

47- به سؤالات دانش آموزان با لحن خوب و مناسب پاسخ دهیم.

48- مطالعه پیش از تدریس و آمادگی قبلی جهت تدریس داشته باشیم.

49- برنامه ریزی درسی داشته باشیم.

50- از ابتکار و خلاقیت در تدریس استفاده کنیم.

51- از روشهای تدریس و نحوه ی به کار گیری آنها آگاه باشیم.

52- به کیفیت شروع ، ادامه و پایان درس توجه داشته باشیم.

53- به هنگام تدریس مطالب ، تنوع را فراموش نکنیم.

54- از تجربیات درسی و تدریس دیگران استفاده کنیم.

55- در هر درس مطالب نو وتازه ای بیان کنیم.

56- سعی کنیم دانش آموزان در ارتباط با درس فعالیت عملی داشته باشند.

57- دانش آموزان را نسبت به یادگیری درس تشنه کنیم.

58- در صورتی که احساس خستگی در چهره دانش آموزان مشاهده کردیم، از ادامه تدریس خودداری کنیم.

59- سعی کنیم همواره اشکالات تدریس خود را رفع کنیم.

60- موضوع و عنوان درس را در ابتدای تدریس مشخص و بازگو کنیم.

61- درس را مرحله به مرحله تدریس کرده و از شاخه به شاخه پریدن بپرهیزیم.

62- بیش از اندازه ی معمول به جزوه ، کتاب و یا متن درس نگاه نکنیم.

63- از طرح شبهات و اشکالات بدون جواب بپرهیزیم.

64- جمع بندی درس را در انتها فراموش نکنیم.

65- از داشتن لحنی یکنواخت و تن صدای ثابت بپرهیزیم.

66- در هنگام تدریس ، در یک مکان ثابت توقف نکنیم.

67- دقت کنیم تمرینها یا مسائل ( تکالیف) در حد توان دانش آموزان باشد.

68- در هنگام تدریس از وسائل و امکانات آموزشی موجود حداکثر بهره را ببریم.

69- در هنگام تدریس حتی الامکان از مثال استفاده کنیم.

70- خلاصه ی درس را در انتهای تدریس بازگو و از دانش آموزان نیز بخواهیم.

71- ظاهری آراسته و منظم داشته باشیم و در نظر بگیریم که زیبایی ، سادگی است .

72- در کارهایمان نظم داشته باشیم تا الگوئی مناسب برای دانش آموزان باشیم.

73- نتایج ازمونها را بررسی کنیم تا نقاط ضعف و قوت را بیابیم.

74- در هنگام خشم، بر احساسات و عواطف خود غلبه کنیم.

75- در تمام کارهای خود ، قاطعیت و برش داشته باشیم.

76- دانش آموزان را در بالا رفتن از نردبان علم و دانش یاری کنیم.

77- در هنگام تدریس سعی کنیم تمام توجه دانش آموزان را به خود جلب کنیم.

78- فرصت انتقاد از خود را به دانش آموزان بدهیم.

79- از اینکه نسبت به پاسخگوئی به برخی از سؤالات قادر نیستیم ، هراس به خود راه ندهیم و به راحتی اقرار کنیم که پاسخ آن را نمی دانیم.

80- تجارب تازه خود را در اختیار دانش آموزان قرار دهیم و به یاد داشته باشیم که معلم هنرمند کسی است که با ایجاد شرایط و موقعیتهای مناسب آموزشی ، خود کمتر تدریس می کند ، ولی دانش آموزان بیشتر یاد می گیرند.

مأخذ : ابراهیم هاشم لو ، ماهنامه فرهنگ و تعاون ، شماره 7

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد