گروه ریاضی متوسطه استان لرستان

نمونه سوال-بارم دروس-طرح درس-بخش نامه ها -همایشها-المپیادها

گروه ریاضی متوسطه استان لرستان

نمونه سوال-بارم دروس-طرح درس-بخش نامه ها -همایشها-المپیادها

عاشورای حسینی

 

 

گروه ریاضی استان فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی را به عموم آزاد اندیشان خصوصا شیعیان جهان تسلیت عرض می نماید.

کارگاه آموزش نرم افزار ریاضی

روز یکشنبه  «شانزدهم دیماه هشتاد و شش » یک جلسه کارگاهی با حضور سرگروه های ریاضی متوسطه استان در دبیرستان مشارکتی فرهنگیان خرم آباد برگزار گردید.

در این جلسه که با وجود وضعییت بد جوی با استقبال خوب همکاران برگزار شد ابتدا با تلاوت آیاتی از قرآن مجید شروع وبا سخنرانیهای کوتاه آقایان دریکوند(رئیس آموزش وپرورش ناحیه دو خرم آباد)

و آقای کریمی (مدیرگروه متوسطه نظری سازمان) ادامه یافت .

در ادامه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ وبعد از ظهر از ساعت ۱۴ ال ۱۶ کارگاه نرم افزار برای همکاران تشکیل گردید.

در این کارگاه نرم افزارهایی برای تایپ علایم ریاضی - رسم اشکال و نمودارهای ریاضی- نرم افزارهایی برای حل مسائل ریاضی و.. . معرفی و در فرصت کوتاه به آموزش مختصر کار با آنها پرداخته شد.

همچنین لیست جامعی از نرم افزارهای ریاضی همراه با کاربرد آنها به صورت جزوه بین همکاران توزیع شد.

در پایان سی دی شامل تعدادی از نرم افزارهای مفید ریاضی بین همکاران توزیع شد.

تغییرات واصلاحات کتاب هندسه ۲

به اطلاع کلیه همکاران عزیز می رساند :

بنا به تصمیم دبیر خانه راهبری ریاضی کشور تغییرات کتاب هندسه ۲ به استان لرستان واگذار شده است. لذا همکاران نظرات سازنده خود را به گروه های ریاضی مناطق تحویل داده تا به استان ارسال گردد.

ادامه مطلب ...

دهمین کنفرانس آموزش ریاضی

دهمین کنفرانس آموزش ریاضی امسال در استان یزد برگزار می شود .برای اطلاعات بیشتر به آدرس زیر بروید:

http://www.imec10yazd.com

کارگاه آموزش نرم افزار

گروه ریاضی متوسطه استان لرستان در نظر دارد یک کلاس کارگاهی آموزش نرم افزار های ریاضی با شرکت همه سرگروه های ریاضی متوسطه استان برگزار نماید.

تاریخ و محل برگزاری کارگاه:

زمان:روز یکشنبه  ۱۶/۱۰/۸۶ 

مکان:خرم آباد -خیر آباد جنب اداره آموزش وپرورش ناحیه دو -

دبیرستان دخترانه مشارکتی فرهنگیان

 

لذا حضور همه سرگروه های مناطق و شهرستانها الزامی است.

طرح درس بازنویسی شده در درس ریاضی (1)

 

جدول طرح درس روزانه

موضوع درس

ضرب یک جمله ای و چند جمله ای و تقسیم یک جمله ای بر یک جمله ای

عناوین فرعی

(رئوس مطالب)

الف-ضرب یک جمله ای در چند جمله ای

ب- ضرب چند جمله ای در چند جمله ای

ج- تقسیم یک جمله ای بر یک جمله ای

هدف کلی درس

دانش آموزان با روش صحیح ضرب یک جمله ای و چند جمله ای در چند جمله ای  روش صحیح تقسیم یک جمله ای بر یک جمله ای آشنا شوند.

هدفهای جزئی

الف-دانش آموزان با ضرب یک جمله ای در چند جمله ای آشنا شوند.

ب-دانش آموزان با ضرب چند جمله ای در چند جمله ای آشنا شوند.

ج- دانش آموزان با تقسیم یک جمله ای بر یک جمله ای آشنا شوند.

هدفهای رفتاری

پس از پایان آموزش از دانش آموزان انتظار می رود بتوانند:

1- توزیع پذیری عمل ضرب نسبت به جمع را تعریف کنند.

(شناختی - دانش)

2- غیر از مثال کتاب در مورد توزیع پذیری عمل ضرب نسبت به جمع مثالی بزنند. (شناختیکاربرد)

3-ضرب یک جمله ای در چند جمله ای را بدون اشتباه انجام دهند.

(شناختی - درک و فهم)

4- ضرب چند جمله ای در چند جمله ای را بدون اشتباه انجام دهند.

(شناختی - درک و فهم)

5- تقسیم یک جمله ای بر یک جمله ای را بدون اشتباه انجام دهند.

(شناختی - درک و فهم).

رفتار ورودی

دانش آموزان باید:

- مفهوم یک جمله ای و چند جمله ای و روش جمع کردن آنها را بدانند.

ارزشیابی تشخیصی

-1 یک جمله ای را با ذکر مثال بیان کنید.

-2 در مورد چند جمله ای مثالب بزنید.

-3 تمرینهای داده شده در زمینه جمع جبری یک جمله ای را حل کنید.

فعالیت های آموزشی

 

فعالیت های معلم

-1سلام و احوالپرسی، حضور و غیاب و جویا شدن علت غیبت غائبین جلسه قبل

-2دقت در وضعیت روحی و جسمی دانش آموزان

-3 معرفی درس جدید

-4طرح سؤال و برانگیختن توجه و تفکر دانش آموزان در زمینه ی موضوع درس

-5توجه به پاسخهای دانش آموزان و تحریک مجدد آنها با طرح سؤالهای جدید

-6 ارائه مثالهایی از نمونه ها و غیر نمونه های مطالب درس

-7 ارزشیابی تکوینی در طول فعالیت های آموزشی

-8 اظهار نظر نهایی در زمینه درستی یا نادرستی تمرینهای حل شده ی دانش آموزان

فعالیت های دانش آموزان

-1 گزارش از علل غیبت جلسات قبل

-2توجه به مطالب معلم و یادداشت آنها

-3تفکردرباره سؤالهای معلم و پاسخ دادن به آنها

-4 مقایسه نمونه ها و غیر ارائه شده ی معلم

-5 فرضیه سازی و طرح سؤال

-6 حل تمرینهای داده شده در کلاس

-7مطالعه متن درس و بحث و گفتگو در مورد مفاهیم آن به صورت گروهی

-8 جمع بندی مطالب درس

روش تدریس

روش توضیحی، روش پرسش و پاسخ، روش حل تمرین و روش حل مسأله

وسایل آموزشی

کتاب درسی، تخته سیاه، گچ سفید و رنگی، دفتر حضور و غیاب

ارزشیابی

الف- از دانش آموزان خواسته می شود درباره درس ارائه شده اظهار نظر کنند و به این ترتیب میزان علاقمندی آنها به موضوع مورد نظر و فعالیت کلاس مشخص می شود.

 

ب- به سؤالهای زیر پاسخ دهند:

-1 توزیع پذیری عمل ضرب نسبت به جمع را در یک سطر بنویسید.

-2 در مورد توزیع پذیری عمل ضرب مثالی بزنید.

-3 ضربهای چند جمله در چند جمله زیر را حل کنید.

تمرینها باید زیر هر سؤال نوشته شود.

-4 تقسیمهای یک جمله ای بر یک جمله ای داده شده را انجام دهید.

تمرینها باید در زیر هر سؤال نوشته شوند.

فعالیت های تکمیلی

1- متن کتاب در زمینه موضوع درس امروز را با دقت مطالعه کنید.

2-تمرینهای صفحه 53 کتاب را حل کنید و با خود در جلسه آینده به کلاس بیاورید.

 

 به نقل از شبکه آموزش

 

تبریک عید سعید غدیر

عید سعید غدیر را به همه شیعان مولا علی (ع) تبریک عرض می نمائیم.

امیدواریم رهروان شایسته ای برای آن حضرت باشیم.

اطلاعیه

اطلاعیه (سازمان تالیف کتب درسی ریاضی)

 

اهداف کلان ریاضی مدرسه ، توسط شورای برنامه ریزی گروه درسی ریاضی   به تصویب رسید.

لطفا پس از مطالعه اهداف دیدگاهتان را برای ما بنویسید.

1-ارج نهادن به تفکر و ریاضی به عنوان بخشی زیر بنایی از دانش بشری و حقیقت عالم و بعنوان وسیله ای جهت رسیدن به حقایق الهی.

2-تقویت روحیه تحقیق و بررسی ،تعقل و تفکر ،نقادی و نقد پذیزی، ابتکار و خلاقیت کارآفرینی

3-رشد و توسعه توانایی های تجسم، انتزاع، تعمیم

4-رشد و توسعه مهارت های تفکر

5_ایجاد نظم فکری ،منطقی و رفتاری

6-کسب دانش زبان و مهارت های ریاضی به منظور توسعه دانش ریاضی و به کارگیری آن در زمینه های مختلف.

7-توانمند شدن در استفاده از فنآوری برای توسعه دانش و فرآیندها، و بکارگیری آن

8-اتخاذ رویکرد حل مسئله در مواجهه با مسائل زندگی روزمره

9-آشنایی با تاریخریاضی و کارکردهای زیبا شناختی ریاضی در هنر با تاکید بر فرهنگ اسلامی ایرانی

10-رشد روحیه صبر، استقامت ،پشتکاری و مشارکت در حل مسائل

فراخوان مقاله

گروه ریاضی استان لرستان اقدام به برگزاری مسابقه مقاله نویسی با عنوان:

 

ریاضیات وهنر

 

نموده است .همکاران محترم می توانند مقالات خود را حداکثر تا تاریخ ۱۰/۱۲/۸۶

به گروه های آموزشی مناطق وشهرستانها ی محل خدمت خود تحویل دهند.

مقالات ارسالی باید حداکثر در ۱۰ صفحه و بصورت تایپ شده با فونت  BZar وسایز ۱۴ باشند.

اسامی برگزیده گان پس از بررسی توسط گروه ریاضی حداکثر تا تاریخ ۳۰/۱/۸۷

اعلام خواهد شد.

ابو عبدالله محمّد بن موسی خوارزمی

ابو عبدالله محمّد بن موسی خوارزمی (قرون دوم و سوم هجری)  بزرگ‌ترین عالم عصر خود در ریاضی، جغرافی، نجوم و تاریخ بوده است. او در بیت‌الحکمه کار می‌کرد. یکی از مهمترین پیشرفت‌ها با کارهی خوارزمی شروع شد. ین پیشرفت، شروع جبر نام دارد و حرکتی انقلابی بود در دور شدن از مفهوم یونانی ریاضی که اساساً هندسی بود.

مهمترین کتاب خوارزمی کتاب حساب ‌الجبر و المقابله است. کلمه‌یAlgebra  از نام ین کتاب گرفته شده است. البتّه فقط قسمت اوّل ین کتاب به آنچه جبر می‌نامیم ارتباط دارد. بید بدانیم که ین کتاب به شکلی کاربردی  و بری حلّ مسائل روزمره‌ی قلمرو اسلام نوشته شده است. خوارزمی در ین کتاب ابتدا اعداد طبیعی را معرّفی می‌کند و سپس به حلّ معادلات می‌پردازد. او معادلات خطّی و معادلات مربّعی را بررسی می‌کند. خوارزمی از نماد استفاده نمی‌کند و مسائل را با کلمات بیان می‌کند. او معادلات را در شش دسته رده‌بندی می‌کند. ین رده‌بندی با اجری جبر و مقابله انجام می‌شود؛ جبر یعنی جابجیی جملات بری مثبت بودن همه‌ی ضریب، و مقابله یعنی حذف جملات متناظر در دوطرف تساوی. رده بندی خوارزمی به ین صورت بود:

  • مربّع‌ها مساوی ریشه‌ها
  • . مربّع‌ها مساوی اعداد.
  • ریشه‌ها مساوی اعداد.
  • جمع ریشه‌‌ها و مربّع‌ها مساوی اعداد؛ مثلاً
  • جمع مربّع‌ها و اعداد مساوی ریشه‌ها؛ مثلاً
  • جمع ریشه‌ها و اعداد مساوی مربّع‌ها؛ مثلاً ، و ریشه یعنی . سپس خوارزمی راه حلّ هریک از شش رده را بیان می‌کند. او هم از روش هندسی و هم از روش جبری استفاده می‌کند. او روش جبری خود را چنین بیان می‌کند:

    ... مربّعی و ده ریشه برابر سی‌‌ونه واحد اند. پس مسأله در ین نوع معادله ین‌گونه است: چه مربّعی است که وقتی با ده ریشه‌اش جمع شود مجموع سی‌ونه را می‌دهد؟ روش حلّ ین نوع معادله ین است که نصف ریشه‌هی مذکور را بگیرید، در ین مسأله پنج، که وقتی در خودش ضرب شود بیست‌وپنج می‌شود، وقتی که وقتی با سی‌ونه جمع شود شصت‌وچهار را می‌دهد. ریشه‌ی شصت‌وچهار را می‌گیریم که هشت است، و نصف ریشه‌ها را از آن منها می‌کنیم، که سه می‌شود. پس ریشه عدد سه است و مربّع عدد ۹.

    روش هندسی در شکل زیر مشخّص است:

     

    خوارزمی رساله‌ای هم در زمینه‌ی شمار هندی-عربی نوشت، متن عربی گم شده‌است ولی ترجمه‌ی از ین کتاب به لاتین به نام Algoritmi de numero Indorum (به معنی الخوارزمی در باب روش حساب هندی) باعث برخاستن کلمه‌ی الگوریتم شد. البتّه ین ترجمه دقیقاً با متن کتاب خوارزمی انطباق ندارد. بسیاری از ترجمه‌هی ین کتاب با عبارت dixit Algorismi ("الخوارزمی چنین می‌گوید") آغاز شدند، که به در قرون وسطی استفاده‌ی کلمه‌ی الگوریسم بری اشاره‌ به حساب با ارقام هندی را سبب شد. کلمه‌ی امروزی الگوریتم از ین واژه مشتق شده است.

    منابع:

     

تاریخچه مثلث خیام پاسکال

۱
۱   ۱
۱   ۲   ۱
۱   ۳   ۳   ۱
۱   ۴   ۶   ۴   ۱
۱   ۵  ۱۰  ۱۰   ۵   ۱

مثلث خیام را در برخی منابع به ندرت مثلث خیام-پاسکال-نیوتن نیز می‌گویند. این مثلث در زبان‌های گوناگون نام‌های دیگری نیز دارد در زبان انگلیسی مثلث پاسکال، ایتالیایی مثلث تارتالیا و در زبان چینی مثلث یانگ هویی نام گرفته. در آثار متون سانسکریدِ پینگالا ریاضی‌دان هندی نشانه‌هایی از استفاده از این بسط دیده می‌شود، در همان دوران عمر خیام ریاضی‌دان ایرانی ادعای کشف روشی جبری برای به دست آوردن ضرایب بسط دو جمله‌ای می‌کند ولی متاسفانه کتاب «مشکلات الحساب» کتابی که اثبات‌های این ادعا در آن آمده هنوز کشف نشده ولی در آثار طوسی تاثیر گرفته از او ضرایب را تا توان ۱۲ می‌توان دید[۱]. بعد از او در قرن ۱۲ میلادی در آثار یانگ هویی ریاضی‌دان چینی، شکل مثلث به چشم می‌خورد. در قرن ۱۶ میلادی ریاضی‌دان ایتالیایی تارتالیا هم از خود این مثلث را به جا گذاشته و پس از یک قرن پاسکال ریاضی‌دان فرانسوی هم دوره با نیوتون روی این بسط و مثلث حسابی آن کار کرد.